Deelnemers versneld inburgeringstraject ronden eerste fase succesvol af

22 november 2018

De deelnemers van het versneld inburgeringstraject hebben met succes de eerste fase van het programma afgerond. Vijf maanden geleden maakten zij een start in dit traject. Dit is een initiatief van StartCollege (onderdeel van Landstede Groep), Intervens en Factor Werk Noord-Veluwe. Uit handen van wethouder Van Noort van de gemeente Harderwijk ontvingen de deelnemers woensdag 21 november het certificaat.

Met trots namen de deelnemers het welverdiende certificaat in ontvangst en vertelden over hun ervaring van de afgelopen vijf maanden. Yonas: ‘Ik heb veel geleerd in dit programma. Het was heel mooi. Ik zal mijn docenten missen.’ Met het versnelde inburgeringstraject sluiten de statushouders in slechts tien maanden het examen op taalniveau A2 of B1 af.

Fulltime inburgering
Om mee te doen in onze samenleving en op de arbeidsmarkt is Nederlands spreken een eerste voorwaarde. Maar juist dat leren van die taal kost veel tijd. De partners van Factor Werk Noord-Veluwe, waaronder de gemeente Harderwijk, Ermelo en Zeewolde, Intervens en StartCollege ontwikkelden in korte tijd een versneld, intensief en fulltime (vier dagen per week) traject met veel aandacht voor de individuele inburgeraar. De gemeenten - Putten, Ermelo, Harderwijk, Nunspeet, Elburg, Zeewolde - houden de regie.

Maatwerk
Het traject biedt de statushouders zoveel meer. Doordat ze intensief bezig zijn met het leren van de taal, ook in de praktijk, is er meer dan bij een langer traject de focus op het leerproces. Dat vergroot het leerrendement. Tegelijk blijven de deelnemers gemotiveerder omdat ze gericht bezig zijn met hun toekomst. Renate Farhadi, docent bij StartCollege onderschrijft dat: ‘Deze deelnemers zijn zo gemotiveerd en leergierig. Zij hebben dan ook grote stappen gemaakt. Dat is super om te zien!’

Samaneh komt uit Iran en is vijf maanden geleden gestart met het versnelde inburgeringstraject: ‘Toen ik het programma begon snapte ik er niet zoveel van, maar nu weet ik zoveel meer. Ik hoor bijvoorbeeld woorden die ik eerst niet hoorde omdat je klanken leert kennen en ik kan vragen stellen aan de docent. Ik heb heel veel vragen, want ik wil veel leren. De taalactivering vind ik heel belangrijk.’ Ook Shaghayegh uit Iran heeft veel gehad aan het eerste deel van het traject: ‘De lesdag begon met lezen, schrijven en luisteren. In de middag spraken we de hele tijd Nederlands. Dat was in het begin heel moeilijk. We zijn bijvoorbeeld naar winkels en de apotheek geweest om te leren hoe je bepaalde dingen vraagt. Nu weet ik hoe ik dit zelf kan doen.’

Met trots namen de deelnemers dan ook het welverdiende certificaat in ontvangst. Daarnaast namen zij ook zelf nog het woord en vertelden over hun ervaring van de afgelopen vijf maanden.

Yonas uit Eritrea vertelt: ‘Ik heb veel geleerd in dit programma. Het was heel mooi. Ik zal mijn docenten missen.’

Vervolgtraject
Tijdens de feestelijke bijeenkomst gaf wethouder Van Noort ook de aftrap voor het tweede deel van het traject. In het traject wordt namelijk ook bekeken hoe deelnemers het beste kunnen participeren in de maatschappij. Welke mogelijkheden hebben ze, wat voor vervolgtraject past bij hen: regulier werk, vrijwilligerswerk of bijvoorbeeld een Entree-opleiding bij StartCollege? Elke deelnemer krijgt een traject op maat. In dat vervolgtraject leveren partners als de Inclusief Groep en het welzijnswerk een belangrijke bijdrage.