Landstede Groep

Start.route



Start.route: Samen maken we het verschil

In de regio Zwolle zijn er volop vacatures op entreeniveau en mbo-niveau 2 in de sectoren techniek, bouw, transport en logistiek, schoonmaak, voeding/horeca, veiligheid en in de agrarische sector. Ondanks dat, is het voor een groep kwetsbare jongeren en (jong)volwassenen met een entreediploma (niveau 1) of mbo-niveau 2 diploma lastig om een passende en duurzame plek op de arbeidsmarkt te vinden.

Dit zijn vaak jongeren en (jong)volwassenen die door verschillende redenen een moeilijke start in het onderwijs hebben gehad. Zij gaan vaak aan de slag via een uitzendbureau of beschikken over een tijdelijk arbeidscontract. Hierdoor lopen zij een groter risico om werkloos te raken en vinden vaak moeilijk hun weg terug naar werk of onderwijs. Zij hebben vaak baat bij een persoonlijke, praktijkgerichte opleiding en een extra steuntje in de rug bij hun start op de arbeidsmarkt.

Deltion College en StartCollege (onderdeel van Landstede Groep), willen deze jongeren en (jong)volwassenen graag helpen naar een succesvolle start op de arbeidsmarkt. Met de Start.route investeren we in de talenten en ontwikkeling van deze jongeren en (jong)volwassenen. Dit doen we samen met (regionale) bedrijven, onderwijsinstellingen, zorgorganisaties, gemeenten en overheid. Met deze partners creëren we een samenwerkingsverband rondom de jongeren en (jong)volwassenen.

STARTCOLLEGE HARDERWIJK DEF MCS5042

Start.route in het kort:

  • Belang van de jongeren en (jong)volwassenen staat voorop; deze doelgroep begeleiden naar een kansrijke en duurzame plek op de arbeidsmarkt en in de samenleving.
  • Onderwijs, overheid en ondernemers investeren in de talenten en ontwikkeling van jongeren en (jong)volwassenen in een kwetsbare positie.
  • Door middel van samenwerking tussen publiek en private organisaties zorgen voor een sluitende route naar werk.

Wat doen we? 

Om de aansluiting naar de arbeidsmarkt duurzaam te versterken zetten we ons in op vier speerpunten:

  1. Naar duurzame werkgelegenheid voor statushouders.

We onderzoeken welke factoren bijdragen aan het succesvol begeleiden van statushouders naar werk en het duurzaam aan het werk houden van deze doelgroep. Uit onderzoek blijkt dat statushouders moeite hebben om een baan te vinden en te behouden, mede door belemmeringen zoals inburgering, traumaverwerking en culturele verschillen. Daarnaast vormt de taal een grote drempel: onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal maakt het lastig om geschikte vacatures te vinden, sollicitatieprocedures te doorlopen en effectief te communiceren op de werkvloer. Ook speelt stagediscriminatie een belangrijke rol: veel statushouders krijgen te maken met afwijzingen op basis van hun achtergrond, wat hun kansen op werkervaring en een vaste baan verkleint.

  1. (Deel)certificaten voor een sterkere toekomst.

Niet voor alle jongeren is een diploma op Entree of niveau 2 een haalbaar resultaat. Toch willen we de rugzak voor deze doelgroep zo goed mogelijk vullen. Zodat ook zij een grotere kans maken op een duurzame plek in de maatschappij en op de arbeidsmarkt. Te denken valt aan (deel)certificaten die ze tijdens hun entree-opleiding kunnen halen, zodat ze met zo veel mogelijk afgeronde delen uiteindelijk de arbeidsmarkt opgaan. Dat zou ook een keuzedeel of certificaat op niveau 2, 3 of 4 kunnen zijn.

  1. Vacaturematchting

Om de overgang van entree naar werk soepel te verlopen en duurzaam te maken in een win-win-win situatie voor de student, school en het bedrijf wordt een vacature vroegtijdig vervuld. Voordat de student klaar is op school, start hij of zij bij het bedrijf op de gevraagde vacature. En samen met het bedrijf wordt met een ontwikkeltraject de vacature op termijn volledig gevuld. Daarmee kan het bedrijf tijdig zijn vacature (deels) invullen, zonder teveel kosten te maken, kan de student werkend leren en soepel instromen op een duurzame arbeidsplek. Een mooie kans in deze tijd met veel vacatures.

  1. Onderzoek

Om het onderzoekend vermogen bij docenten en praktijkbegeleiders te stimuleren zal op elk speerpunt een onderzoekslijn worden toegevoegd. Daarmee wordt het geleerde vastgelegd en worden op een gestructureerde wijze nieuwe bouwstenen ontwikkeld. Het lectoraat sociale innovatie van Hogeschool Windesheim en het practoraat docentprofessionalisering van Landstede zullen ondersteunen in deze onderzoekslijnen.

Partners Overzicht

Samen maken we het verschil



De Start.route is op zoek naar partners die samen met ons, het Deltion College en StartCollege, jongeren en (jong)volwassenen in kwetsbare posities willen begeleiden naar een kansrijke en duurzame plaats op de arbeidsmarkt en in de samenleving. Bekijk hiernaast welke bedrijven al partners zijn.

Partner worden?

Wij geven u de voordelen op een rij.

Bedrijf

  • Een directe kans om potentiële werknemers aan u te binden en op te leiden;
  • Bijdragen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen;
  • Studenten een goede start geven op de arbeidsmarkt;
  • Samenwerken met een bijzondere groep studenten en een bijdrage leveren aan hun talentontwikkeling;
  • Handvatten en ondersteuning bij het begeleiden van studenten en (toekomstige) werknemers;
  • Meedenken over praktijkgericht onderwijs;
  • Startende werknemers krijgen nog twee jaar begeleiding van school/overheid.

Onderwijs- of zorgorganisatie 

  • Het verbeteren van de doorstroom (via een entree-opleiding) naar een duurzame plek op de arbeidsmarkt en in de samenleving;
  • Participeren in een sterk samenwerkingsverband rond de doelgroep en gebruik maken van elkaars expertise;
  • Ontschotten en verbinden: samen maatwerkoplossing voor de jongeren of (jong)volwassenen vormgeven.

Gemeente of overheid 

  • Keten in beeld;
  • Jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt in beeld;
  • Integrale domeinoverstijgende aanpak – ketenaanpak.

Contact

Mirle Vrielink
Programmamanager Start.route
info@startroute.nl