Leesproject mbo-studenten werpt vruchten af

13 oktober 2021

Eerste- en tweedejaars studenten van Landstede MBO lezen Entree-studenten van StartCollege voor. En dat gaat om meer dan lezen alleen. Het gaat om ontmoeten, kennismaken, het gesprek aan durven gaan en elkanders cultuur leren kennen. En niet in het laatst om het leesplezier te bevorderen. Het project blijkt een succes en wordt uitgebreid.

‘We noemen het een leesproject, maar het is veel meer’, zegt docent Sonja van der Ploeg van StartCollege Entree. Het om de gezelligheid, om het ontmoeten van leeftijdsgenoten, om het kennismaken met andere gewoontes, gewoontes en omgangsvormen. Precies zoals we zijn in onze visie op onderwijs: verbinding en je plek vinden in de samenleving.’

Laagdrempelig

Het netwerk van anderstaligen is vaak heel klein. Ze gaan van school naar huis, waar ze vaak weer hun eigen taal spreken. En hebben vaak een schoonmaakbaantje van productiewerk, waar niet echt veel besproken wordt. Door het leesproject op een gezellige, leuke manier te brengen, proberen we de drempel te verlagen om contact met Nederlanders te leggen.’

Docent Pieta Mensink (foto boven, red.) van de Landstede MBO opleiding Sociaal Werker was meteen enthousiast toen Sonja het haar voorlegde. ‘Pieta was op zoek naar stageplekken voor haar studenten.  Ik zat al vol, maar ik kon wel dit leesproject aanbieden als werkervaringsplek. In een mum van tijd waren twee leesgroepjes per week geregeld, die tweemaal een half uur gingen lezen op de vrijdag

Ze lezen Het Achterhuis van Anne Frank en De oude man en de zee (Ernest Hemingway, red.), maar ook moderne boeken, die zijn herschreven voor mensen die leren lezen op A1-, A2-, 1F- en 2F-niveau. Het zijn prijzige boekjes, maar we konden ze met coronageld aanschaffen.’ Het leesproject is een succes gebleken. ‘Dit studiejaar komt er een uitgebreider vervolg.’

Flexibel Onderwijs

‘Dat is de kracht van de opleiding Sociaal Werker’, zegt Pieta. 'Wij bieden flexibel onderwijs aan. Er is veel mogelijk, flexibele fasen op verschillende dagen, zoals leren in de vorm van zo'n leesproject. Sociaal Werker had altijd al stageplekken bij het StartCollege.

‘Onze studenten ondersteunen de Entree-studenten bij het maken van een planning, DUO- en OV-zaken en het vinden van een bijbaan. Dat past precies bij onze core business en is heel logisch voor ze. Het was lastig om de studenten leerervaringen in de praktijk te bieden tijdens de coronacrisis.

Ik was blij dat Sonja (foto boven, red.) het leesproject opperde. Het is een ervaringsplek voor studenten, waarbij lezen als middel wordt gebruikt om sociale contacten te bevorderen.

Omdat wij als opleiding verantwoordelijk zijn voor wat de student daar bij Sonja doet, willen we daar dit schooljaar in het kader van dit leesproject met een hele klas inclusief docent erbij zijn. Het leuke is dan dat onze stagiairs tegelijkertijd de werkervaringsstudenten kunnen voorlichten over de stagemogelijkheden daar en vertellen wat ze allemaal doen. Het is een samenwerking met heel veel mogelijkheden.’

Vloeiend Nederlands

Jaminatu Jalloh (foto onder, red.) doet Entree bij het StartCollege. ‘Graag wil ik de opleiding verzorgende niveau 2 doen, maar daarvoor moet ik eerst niveau 1 halen. We leren hier heel veel en we doen van alles, zoals het leesproject. We zitten met z’n drieën in een groepje: Tijn doet de opleiding Sociaal Werk, hij leest voor en Tigisti en ik van Entree luisteren. Als we woorden niet kennen, vragen we het en dan legt Tijn het uit tot we het snappen. En als er van die grote woorden zijn, die we niet kunnen uitspreken, doet hij het voor.

Dus we leren niet alleen beter begrijpen, maar het gaat ook om de uitspraak. Ik vind het een heel mooi systeem. Wij leren er vloeiender Nederlands door praten. Ik denk echt wel dat het werkt. Er is een kast vol boeken, waaruit we kunnen kiezen. Er zijn heftige boeken en ook grappige boeken. Ik kom uit een klein dorpje in Sierra Leone. Ik ging wel naar school, maar mijn ouders konden niet lezen en schrijven, dus ze konden mij er niet bij helpen. Het is leuk en leerzaam om nu voorgelezen te worden!’

‘Kletsen is ook een heel

goede vorm van de taal leren’

Tijn van Woesik (foto onder, red.) is tweedejaarsstudent Sociaal Werker. ‘Ik werk graag met mensen en wil zoveel mogelijk doelgroepen leren kennen. Op het PEC Zwolle liep ik stage bij Playing for Success, waar kinderen met sociaalemotionele problemen begeleid werden, maar dat project werd stopgezet vanwege corona. Mijn stagebegeleider kwam toen met dit leesproject. En toen alles weer normaal werd, ben ik hier gewoon mee doorgegaan.

Het leesproject is op de vrijdag. Ik lees twee groepjes elk een half uur voor. Nou ja, voorlezen: het is tien minuten voorlezen en twinitig minuten kletsen. Kletsen is ten slotte ook een heel goede vorm van de taal leren. En we kletsen heel wat af. Het is knap om te zien hoe snel ze het allemaal oppakken.

Het grappige is dat ik zelf helemaal geen lezer ben van huis uit. En het is best moeilijk om duidelijk, in simpele taal uit te leggen wat een woord betekent, ook al weet je dat best. Dus ik steek er zelf ook nog wat van op. En niet alleen op het gebied van lezen en taal, maar ook op het gebied van de doelgroep anderstaligen en andere culturen. Daardoor bekijk je je eigen cultuur ook met andere ogen en leer je die meer waarderen. Het is een mooi, leerzaam en geslaagd project wat mij betreft.’

Kirsten Schutte (foto boven, red.) is tweedejaars student Onderwijsassistent. ‘Eerst wilde ik bij autistische kinderen stagelopen, maar door corona kon dat niet. Dus werd het dit, want deze opleiding ging wel gewoon door. Het is een stuk leuker dan ik eerst dacht. Ik help de Entree-studenten bij allerlei officiële zaken, zoals studiefinanciering aanvragen en een OV-chipkaart. Ik doe taalpingpong met ze, met vraag en antwoord. En ik heb het leesproject geleid, met indeling en groepsapp. Je steekt er enorm veel van op.

Ik zou zeggen tegen andere onderwijsassistenten in opleiding: er zijn meer mogelijkheden dan alleen een basisschool, kijk verder dan je neus lang is. Het is geweldig om hier de mensen te zien groeien, door de fijne begeleiding in programma’s zoals het leesproject. Dat is mooi om te zien en ik ben er trots op dat ik daar deel van heb uitgemaakt.'

 

Dit artikel is overgenomen van Onderwijsmagazine ZinMag.
Leesproject Landstede en StartCollege | Onderwijsmagazine ZinMag (onderwijsmagazine-zinmag.nl)