Kamerlid Eppo Bruins bezoekt internationale schakelklas Harderwijk

25 september 2018

De Internationale Schakelklas van StartCollege kreeg op 24 september hoog bezoek. Eppo Bruins, kamerlid voor de ChristenUnie, kwam tijdens de les Burgerschap kennis maken met nieuwkomers in Nederland. Docent Hielke van der Woude had Kamerleden uitgenodigd vanwege de maatschappelijke discussie over de lessen Burgerschap.

De lessen Burgerschap staan volop in de belangstelling, zeker nu de Minister van Onderwijs werkt aan nieuwe wetgeving. Dit moet er volgens hem komen, omdat er meer spanningen zijn in de samenleving en mensen minder binding ervaren met de samenleving. Naar aanleiding hiervan heeft Hielke van der Woude, docent burgerschap op het ISK in Harderwijk, een aantal fracties van de Tweede Kamer uitgenodigd om op lesbezoek te komen.  

Hielke van der Woude wilde graag laten zien hoe een les Burgerschap aan nieuwkomers in Nederland eruit kan zien. “Wat de minister graag wil, doen wij nu al in onze lessen.”

Volgens de minister moeten Nederlanders en Nieuwkomers meer kennis krijgen over de waarden die bij de democratie en rechtstaat horen en daar meer respect voor ontwikkelen. Daarnaast moet er volgens hem meer aandacht komen voor sociale en maatschappelijke competenties om deel uit te maken van de samenleving en daar ook een bijdrage aan te leveren.

Kamerlid Eppo Bruins van de ChristenUnie reageerde positief op de uitnodiging en kwam 24 september op lesbezoek bij het ISK Harderwijk. Tijdens de les hebben de leerlingen (leeftijd 16 t/m 19) met Eppo Bruins gesproken over de stelling “Alleen donoren mogen donororganen ontvangen”. Ze ontdekten dat iedereen hierover een eigen mening heeft, maar dat iedereen vervolgens de nieuwe wetgeving moet respecteren.

Een ander onderdeel van les was de “corruptietest” om te kijken of deze parlementariër corrupt is. Voor een leerling die het docententeam veel helpt met tolken, probeerde de docent Eppo Bruins om te kopen door hem € 100,- aan te bieden met de vraag om daarvoor een paspoort te regelen. Helaas, maar ook gelukkig maar, dat dit niet lukte, omdat anders de parlementariër corrupt zou blijken te zijn.

Vanwege ”vrijheid van meningsuiting” hebben de leerlingen samen met Eppo Bruins cartoons bekeken en besproken. Eén ging over politici als ‘zakkenvullers’ en de ander over de privacywetgeving.

Een bijzonder moment in de les waren de persoonlijke vragen die leerlingen aan Eppo Bruins mochten stellen: “Over 2 jaar krijgen mijn vader, broertje en zusjes een paspoort. Ik ben dan 18 jaar en dan moeten ik en mijn moeder nog 3 jaar wachten. Waarom?” Een volgende vraag was; “Waarom sturen jullie Wilders niet het parlement uit?” Een derde vraag was; “Wanneer ik slechte woorden spreek over andermans geloof. Is dat mijn vrijheid?”

Als afsluiting presenteerden een aantal leerlingen hun “ideale land”. Opvallend waren de overeenkomsten met het Nederland zoals zij die nu leren kennen.

Eppo Bruins liet weten dat hij onder de indruk was van de kennis die deze leerlingen al in zeer korte tijd hadden opgedaan. Hij bedankte de school voor de gelegenheid om deze les bij te wonen en gaf aan graag nog eens terug te willen komen.